Què és el "learning by doing"?
El learning by doing és una forma d'aprenentatge basada en el pragmatisme, corrent filosòfic centrat en la vinculació de la pràctica i la teoria.
John Dewey és considerat un dels "pares" del learning by doing, aquest filòsof, pedagog i psicòleg nord-americà, va defensar la igualtat de la dona i el dret a vot. Alice Chipman va col·laborar estretament amb Dewey i va contribuir com ningú a interessar el filòsof per l'educació, fundant al costat d'ell la famosa Laboratory School (1896). A nivell metodològic Dewey va destacar per la seva filosofia de l'instrumentalisme, basada en l'acció i l'experimentació, on el ha de dissenyar activitats i crear escenaris on els alumnes han d'experimentar, naixent així la seva metodologia dels "problemes". Dewey va descriure el patró de recerca per a la resolució de problemes en 5 fases:
- Identifiació d'algun problema o dificultat suscitats a partir d'un sentiment d'una cosa incorrecta, un dubte únic i particular.
- Formulació específica del problema.
- Construcció de la hipòtesi de solució.
- Raonament dels significats de la hipòtesi, dimensionant les seves implicacions o possibles contradiccions.
- Avaluació i prova de la hipòtesi.